احادیث نماز (سری چهارم)
ابزار ساخت کد منوی آبشاری ابزار ساخت کد منوی آبشاری

نـــــــــــــمــــــاز
اهمیت به نماز و فضایل آن

حایل آتش دوزخ

پیامبر (ص ) : و تكون صلاة العبد عند المحشر تاجا علی رأسه و نورا علی وجهه و لباسا علی بدنه و سترا بینه و بین النار

نماز بنده در محشرتاجی است بر سر او، و موجب نورانیت صورتش ، لباس

برای بدن وی ، و ساتر و حایل بین او و آتش جهنم است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )

 

شفیع نمازگزار

پیامبر (ص ) :الصلاة شفیع بینه و بین ملك الموت

نمازشفیع نمازگزار در نزد ملك الموت است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )

 

نماز محبوب پارسایان

امام علی (ع ) : الصلاة قربان كل تقی ، و الحج جهاد كل ضعیف ، و لكل شی ء زكاة و زكاة البدن الصیام ، و جهاد المرأة حسن التبعل

نمازوسیله تقرب و نزدیك شدن هر پارسایی به خداست ، و حج ، جهاد افراد ناتوان است .هر چیزی زكات دارد و زكات و پاك كردن بدن ، روزه گرفتن است . جهاد زن هم خوب شوهرداری كردن می باشد.

( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 1152 )


اجر نماز

پیامبر (ص ) : الصلاة ... مفتاحا للجنة و مهورا لحورالعین و ثمناللجنة

نماز موجب فتح و گشایش ابواب جنت برای او می باشد و مهریه حورالعین وثمن و بهای بهشت است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )

 

حق نماز را چه كسانی می شناسند؟

امام علی (ع ) :و قد عرف حقها (الصلوة )رجال من المؤمنین الذین لا تشغلهم عنها زینة متاع ،و لا قرة عین من ولد و لا مال ،یقول الله سبحانه : "رجال لا تلهیهم تجارة و لا بیع عن ذكر الله و اقام الصلاة وایتاء الزكوة "

حق نماز را مؤمنین شناخته اند كه نه زینت های دنیا، نه نور چشمی هااز فرزند و نه مال ، آنان را از عبادت پروردگارشان باز نمی دارد، زیرا كه خداوندسبحان می گوید: "مردانی هستند كه تجارت و داد و ستد آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و پرداخت زكات باز نمی دارد".

( نهج البلاغه ، خطبه 199 )



تأثیر قنوت و سجده طولانی
امام علی (ع ) : طول القنوت و السجود ینجی من عذاب النار

قنوت و سجده طولانی در نماز، نمازگزار را از عذاب آتش نجات می دهد.

( تصنیف غرر الحكم ، ص ,175 حدیث 3353 )

 

تأثیر سلام نماز

امام حسن عسكری (ع ) :فاذا سلم من صلاته ، سلم الله علیه وسلم علیه ملائكته

پس زمانی كه بنده نمازش را سلام داد، خداوند و ملائكه بر اوسلام می فرستند.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 221 )

 

ارزش نماز واجب

امام صادق (ع ) :صلاة فریضة ، خیر من عشرین حجة ...

نمازواجب بهتر از بیست حج مستحبی است .

( محجة البیضاء، ج 1، ص .339 بحار الانوار، ج ,82 ص 227 )

 

طلب عبادت

امام حسن (ع ) : ان من طلب العبادة تزكی لها و اذا اضرت النوافل بالفریضة فارفضوها

هر كس طلب عبادت دارد، دل را برای آن پاك می كند،و هرگاه نمازهای مستحبی به نمازهای واجب ضرر رسانید (باعث آسیب رسانی به یكی از صفات و ابعاد نمازهای واجب شد) نمازهای مستحبی را ترك كنید.

( تحف العقول ، ص 267 )

 

نمازهای واجب یومیه

امام باقر (ع ) : عما فرض الله - عز و جل - من الصلاة ؟ فقال : خمس صلوات فی اللیل و النهار

زراره می گوید: از حضرت امام باقر(ع ) سؤال كردم كه خداوند عز و جل چه مقدار نماز را واجب كرد؟ آن حضرت فرمودند:پنج نماز را واجب كرد.

( من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 205 )

 

سؤال از نمازهای پنج گانه

امام صادق (ع ) : اذا لقیت الله بالصلوات الخمس المفروضات لم یسألك عما سوی ذلك

هنگامی كه خداوند را با نمازهای پنج گانه واجب ملاقات كردی ، سؤال از شما نمی شود، مگر از نمازهای پنج گانه .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 5 )

 

نشانه شیعه بودن

امام صادق (ع ) : شیعتنا اهل الورع و الاجتهاد و اهل الوفاء و الامانة و اهل الزهد و العبادة و اصحاب الاحدی و خمسین ركعة فی الیوم واللیلة

شیعیان ما اهل تقوی و پاكدامنی و كوشش و جدیت اند و مردمی باوفا وامین اند و اهل زهد و عبادتند و كسانی هستند كه در شبانه روز پنجاه و یك ركعت نماز می خوانند.

( بحار الانوار، ج ,68 ص 167 )



افضل واجبات
امام رضا (ع ) : اعلم ان افضل الفرائض بعد معرفة الله - عزو جل - الصلوة الخمس

بدان كه افضل واجبات بعد از معرفت خدای عز و جل نمازپنج گانه است .

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 175 )

 

نخستین عمل واجب

پیامبر (ص ) : اول ما افترض الله علی أمتی ، الصلوات الخمس

اولین چیزی كه خداوند بر امت من واجب كرد، نمازهای پنج گانه است .

( كنز العمال ، ج 7، حدیث 18851 )

 

وجوب نماز

امام صادق (ع ) : ان الله فرض الزكوة كما فرض الصلاة

خدازكات را واجب كرد، همان طور كه نماز را واجب كرد.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 3 )

 

شرط قبولی نماز نافله

امام باقر (ع ) : انما تقبل النافلة بعد قبول الفریضة

همانا، نماز مستحبی زمانی مورد قبول است كه نماز واجب مورد قبول واقع شود.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 20 )

 

نشانه های مؤمن

امام حسن عسكری (ع ) : علامات المؤمن خمس ، صلاة الخمسین ، وزیارة الاربعین و التختم فی الیمین ، و

تعفیر الجبین و الجهر "بسم الله الرحمن الرحیم ".

علایم و نشانه های مؤمن پنج چیز است :1- خواندن 51ركعت نماز در شبانه روز ( 17 ركعت نماز واجب و 34ركعت نافله ).2- زیارت اربعین امام حسین (ع ).3- انگشتر به دست راست كردن .4- پیشانی بر خاك نهادن .5- بلند گفتن "بسم الله الرحمن الرحیم " درنمازها.

( وسائل الشیعه ، ج ,10ص 373 )

 

حاجت خواستن بعد از نماز

امام صادق (ع ) : ان الله - عز و جل - فرض علیكم الصلوات فی احب الاوقات الیه ، فاسئلواالله حوائجكم عقیب فرائضكم

به درستی كه خداوند نمازهای واجب را در محبوبترین اوقات واجب كرد، پس حاجات خودرا بعد از نمازهایتان بخواهید.

( بحار الانوار، ج ,85 ص 324 )



عابدترین مردم
معصوم (ع ) : سمعته - علیه السلام - یقول : قال الرب تعالی :اذا صلیت ما افترضت علیك فانت اعبد الناس

ابی حمزه گفت : از امام (ع )شنیدم كه فرمود: خداوند می فرماید: آن وقتی كه نمازی را كه بر تو واجب كردم ، به جا آوردی ، پس عابدترین مردم هستی .

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 183 )

 

تربت امام حسین (ع )

امام صادق (ع ) : السجود علی تربة الحسین - علیه السلام - یخرق الحجب السبع

سجده بر تربت امام حسین (ع ) هفت پرده و مانع را می شكافد.

( بحار الانوار، ج ,101 ص 135 )



طهارت
امام صادق (ع ) : لا صلوة الا بطهور

نماز درست نیست ، مگر باطهارت (وضو، غسل ، تیمم ).

( وسائل الشیعه ، ج 1، ص 261 )

 

مسواك با هر نماز

پیامبر (ص ) : لو لا ان اشق علی امتی ، لأمرتهم بالسواك مع كل صلوة

اگر بر امت من سخت و دشوار نبود، هر آینه به آنها دستور می دادم كه با هر نماز مسواك بزنند.

( میزان الحكمه ، ج 4، ص 597 )



نماز و عطر
امام صادق (ع ) : ركعتان یصلیها المتعطر، افضل من سبعین ركعة یصلیها غیر متعطر

دو ركعت نماز با عطر بهتر است از هفتاد ركعت نماز كسی كه عطر نزده است .

( مكارم الاخلاق ، ص 42 )

 

نماز و مسواك

پیامبر (ص ) : ركعتین بسواك ، احب الی الله - عز و جل -من سبعین ركعة بغیر سواك

دو ركعت نماز با دندانهای مسواك زده ، نزد خداوند ازهفتاد ركعت نماز بدون مسواك بهتر است .

( سفینة البحار، ج 1، ص 675 )

 

انتظار بعد نماز

پیامبر (ص ) :انتظار الصلوة بعد الصلوة كنز من كنوزالجنة

انتظار كشیدن از نماز تا نماز دیگر، گنجی است از گنجهای بهشت .

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 78 )

 

قنوت طولانی

پیامبر (ص ) : اطولكم قنوتا فی دار الدنیا اطولكم راحة یوم القیامة فی الموقف

هر كسی از شما قنوتش در این دنیا طولانی تر باشد، در آخرت در موقف

محشر راحتی او بیشتر خواهد بود.

( ثواب الاعمال ، ص 59 )

 

لباس تمیز برای نماز

امام علی (ع ) : النظیف من الثیاب یذهب الهم والحزن و هو طهور للصلاة

لباس تمیز غم و ناراحتی را برطرف كرده و آن لباس پاك (مناسب ) نماز است .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 346 )

 

سلام بر نمازگزار

امام صادق (ع ) : اذا دخلت المسجد و القوم یصلون فلا تسلم علیهم و سلم علی النبی - صلی الله علیه و اله - ثم اقبل علی صلاتك و اذا دخلت علی قوم جلوس یتحدثون فسلم علیهم

هنگامی كه داخل مسجد شدی و زمانی كه مردم مشغول نماز هستند، بر آنها سلام نكن ، بلكه بر رسول خدا (ص ) سلام كن و مشغول نمازشو، ولی وقتی وارد بر گروهی شدی كه مشغول صحبت هستند، بر آنها سلام كن .

( بحار الانوار، ج ,76 ص 8 )

 

لباس دارای تصویر

امام صادق (ع ) : انه كره ان یصلی و علیه ثوب فیه تماثیل

از امام صادق (ع ) روایت شده است كه آن حضرت كراهت داشت از این كه با لباسی كه در آن تصویری هست نماز بخواند.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 317 )

 

نماز كامل همراه با صلوات

امام صادق (ع ) : ان من تمام الصوم اعطاءالزكوة (لفطرة ) كما ان الصلاة علی النبی - صلی الله علیه و اله و سلم - من تمام الصلاة

همانا پرداخت زكات فطره (در آخر ماه رمضان ) مایه تمامیت روزه می باشد،چنان كه صلوات بر محمد (و آل او) باعث تمامیت نماز است (یعنی نماز با صلوات و روزه با زكات فطره كامل می شود).

( وسائل الشیعه ، ج 6، ص 221 )


كلید نماز

پیامبر (ص ) :الوضوء مفتاح الصلاة

وضو كلید و وسیله افتتاح نماز است .

( نهج الفصاحه ، حدیث 1588 )

 

نماز در مكانهای مقدس

پیامبر (ص ) :جعلت لی الارض مسجدا و طهورا

همانا زمین برای من سجده گاه و پاك كننده قرار داده شده است .

( وسائل الشیعه ، ج 3،ص 593 )

 

نماز كامل با پرداخت زكات

پیامبر (ص ) : لا تتم صلاة الا بزكوة

نماز كسی كامل نمی شود مگر با پرداخت زكات .

( بحار الانوار، ج ,96 ص 29 )

 

بی احترامی به نماز

امام علی (ع ) : من لم یأخذ اهبة الصلوة قبل وقتها فماوقرها

كسی كه قبل از نماز خود را برای اقامه نماز آماده نكند، به نمازبی احترامی نموده است .

( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ,20 باب ,768 ص 329 )

 

خواب قبل از نماز عشا

امام صادق (ع ) : قال رسول الله - صلی الله علیه واله - : لما اسری بی الی السماء مضیت باقوام ترضخ رؤسهم بالصخر، فقلت : من هؤلاءیا جبرئیل ؟ فقال : هؤلاء الذین ینامون عن صلاة العشاء

از امام صادق (ع ) نقل شده كه پیامبر خدا (ص ) فرمود: آنگاه كه مرا به آسمان بردند، به جماعتی گذشتم سرهای آنهابا سنگ كوفته می شد، گفتم ای جبریل اینها كیانند؟ گفت : اینها آنانند كه قبل ازخواندن نماز عشاء می خوابند.

( بحار الانوار، ج 2، ص 213 )



قبله
امام صادق (ع ) : اذا استقبلت القبلة فانس من الدنیا و ما فیها والخلق و ما هم فیه و استفرغ قلبك عن كل شاغل یشغلك عن الله

هنگامی كه برای نماز به جانب قبله ایستادی ، دنیا و آنچه در آن است را فراموش كن و قلب خود رااز هر گونه سرگرم كننده ای كه تو را از خدا باز دارد، فارغ ساز.

( میزان الحكمه ، ج 5، ص 396 )

 

قرائت صد آیه در نماز

امام صادق (ع ) : من قرأ مائة ایة یصلی بها فی لیلة كتب الله - عز و جل - له بها قنوت لیلة

هر كس در یك شب یكصد آیه از قرآن را در نمازی بخواند، خدا به این وسیله برای او عبادت سراسر شب بنویسد.

( الكافی ، ج 2، ص 445 )

 

تلاوت قرآن در نماز

امام حسین (ع ) : من قرأ ایة من كتاب الله - عز و جل - فی صلاته قائما یكتب له بكل حرف مائة حسنة

كسی كه آیه ای از قرآن را ایستاده در نماز خود بخواند، به هر حرفی صد حسنه برای او نوشته می شود.

( الكافی ، ج 2، ص 447 )

 

قرائت قرآن در نماز

پیامبر (ص ) :قراءة القران فی الصلاة افضل من قراءة القران فی غیرالصلاة

قرائت قرآن در نماز افضل است از غیر نماز.

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 292 )

 

ركوع و سجود طولانی

امام صادق (ع ) : و علیكم بطول الركوع و السجود فان احدكم اذا طال الركوع و السجود یهتف ابلیس من خلفه ، فقال یا ویلتاه ! اطاعوا وعصیت و سجدوا و ابیت

بر شما باد به طول ركوع و سجده ، كه هرگاه یكی از شماركوع و سجودش طول بكشد شیطان به دنبال او فریاد می زند: وای بر من ! او اطاعت كردو من معصیت كردم او سجده كرد و من سر باز زدم .

( بحار الانوار، ج ,78 ص .199 مواعظ العددیه ، ص 242 )

 

سجده

امام علی (ع ) :لو یعلم المصلی ما یغشاه من جلال الله ما سره ان یرفع رأسه من السجود

اگر نمازگزار بداند چه اندازه مشمول جلال الهی است ، هرگز راضی نمی شود كه سر از سجده بردارد.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 207. میزان الحكمه ، ج 5، ص 379 )

 

حق سجود

امام صادق (ع ) : ما خسر و الله من اتی بحقیقة السجود و لو كان فی العمر مرة واحدة

به خدا قسم كسی كه حق سجود را به جای آورد و سجده حقیقی كند به هیچ عنوان زیان متوجه او نشود، اگر چه در تمام مدت عمر چنین سجودی را یك بار به جای آورد.

( بحار الانوار، ج ,85 ص 136 )

 

سجده نزدیكترین حالت

امام صادق (ع ) :اقرب ما یكون العبد الی الله -عز و جل - و هو ساجد، قال الله - عز وجل - : "و اسجد و اقترب "

نزدیكترین حالت بنده به خداوند بزرگ وقتی است كه در سجده است خداوندفرمود: سجده كن وتقرب جوی ".

( روضة المتقین ، ج 2، ص 38 )

 

عادت به نماز

امام صادق (ع ) :لا تنظروا الی طوع ركوع الرجل و سجوده ، فان ذلك شی ء اعتاده فلو تركه استوحش لذلك و لكن انظروا الی صدق حدیثه و اداءامانته

به ركوع و سجده های طولانی افراد نگاه نكنید، زیرا ممكن است به آن عادت كرده باشند و برای او یك امر عادی شده باشد، و اگر آن را ترك كنندوحشت كنند،بلكه راستگویی و امانتداری او را بنگر.

( تفسیر نور الثقلین ، ج 1، ص .496 اصول كافی ، ج 2، ص 105 )



سلام
امام صادق (ع ) :معنی السلام فی كل صلوة الامان ، ای من ادی امر الله وسنة نبیه - صلی الله علیه و اله - خاشعا منه قلبه فله الامان من بلاء الدنیا وبرائة من عذاب الاخرة

معنی "سلام " در پایان نماز، امان است ، یعنی هر كس كه امرخدا و سنت پیامبرش را با خشوع قلب به جای آورد، از بلای دنیا در امان ، و ازعذاب آخرت بركنار است .

( مصباح الشریعه ، باب سلام )

 

سجده مایه تقرب

امام علی (ع ) :اقرب ما یكون العبد من الله اذا سجد

نزدیكترین وقتی كه بنده به خدا نزدیك می شود، در هنگام سجده است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 233 )

 

سوره حمد، عطیه الهی

پیامبر (ص ) : اعطانی الله - عز و جل - فاتحة الكتاب

خداوند سوره حمد را به من عطا كرده است .

( امالی شیخ صدوق ، ص 117 )

 

ركوع و سجود ناقص

پیامبر (ص ) :و لا صلاة لمن لا یتم ركوعها و سجودها

نمازگزاری كه ركوع و سجودش را ناقص انجام دهد، آن نمازش ، نماز نیست .

( بحار الانوار، ج ,29 ص 198 )

 

سجود و ركوع بهترین عبادت

امام علی (ع ) : نعم العبادة السجود و الركوع

سجود و ركوع در پیشگاه الهی ، خوب عبادتی است .

( تصنیف غرر الحكم ، ص 175 )

 

تأثیر طولانی ركوع و سجود

امام علی (ع ) :لا یقرب من الله سبحانه الا كثرة السجود و الركوع

چیزی جز كثرت سجود و ركوع ، شخص را به تقرب خداوند سبحان نرساند.

( تصنیف غرر الحكم ، ص 175 )

 

طولانی كردن سجده

پیامبر (ص ) : و اذا اردت ان یحشرك الله معی فاطل السجود بین یدی الله الواحد القهار

و اگر خواستی خداوند تو را با من محشورسازد، سجده در پیشگاه خدای یكتای قهار را طولانی كن .

( بحار الانوار، ج ,85 ص 164 )

 

مقدمه نماز

پیامبر (ص ) : و لكل شی ء انف و انف الصلاة التكبیر

برای هرچیزی مقدمه ای است و مقدمه نماز، تكبیر است .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 16 )

 

توجه خداوند به نمازگزار هنگام قبله

امام باقر (ع ) :اذا استقبل المصلی القبلة استقبل الرحمان بوجهه ، لا اله غیره

آنگاه كه نمازگزار رو به قبله كرد،پروردگار عالم به صورتش رو می آورد، جز او خدایی نیست .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 219 )

 

حمد و سوره در نماز

امام رضا (ع ) :امر الناس بالقراءة فی الصلوة لئلایكون القران مهجورا مضیعا

مردم به خواندن حمد و سوره در نماز به این جهت موظف شده اند كه قرآن مجید متروك و ضایع نشود.

( من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 84 )



تعلیم سوره حمد
پیامبر (ص ) :منها ما روی عن النبی - صلی الله علیه واله - انه قال لجابر بن عبدالله الانصاری : یا جابر! الا اعلمك افضل سورة انزلهاالله فی كتابه ؟ فقال له جابر: بلی بابی انت و امی یا رسول الله ! علمنیها. قال :فعلمه "الحمد" ام الكتاب . ثم قال : یا جابر! الااخبرك عنها؟ قال : بلی ، بابی انت و امی یا رسول الله ! اخبرنی .قال : هی شفاء من كل داء الا السام

از پیامبر (ص )روایت شده كه به جابر بن عبدالله انصاری فرمود: ای جابر، آیا برترین سوره ای راكه خدا در كتابش نازل فرموده به تو نیاموزم ؟ جابر عرض كرد: آری پدر و مادرم فدای تو باد ای رسول خدا، آن را به من بیاموز. پس رسول الله سوره "حمد"(ام الكتاب ) را به او تعلیم داد و فرمود: ای جابر آیا آگاهت نسازم از این سوره ؟عرض كرد: چرا، پدر و مادرم فدای تو باد یا رسول الله ! از آن مرا باخبر ساز.فرمود: آن شفای هر دردی است جز مرگ .

( تفسیر عیاشی ، ج 1، ص ,20 حدیث 9 )

 

خشوع زینت نماز

پیامبر (ص ) : الخشوع زینة الصلاة

خشوع ، زینت و زیورنماز است .

( بحار الانوار، ج ,77 ص 131 )

 

خشوع در نماز

امام صادق (ع ) : اذا كنت فی صلاتك فعلیك بالخشوع و الاقبال علی صلاتك فان الله تعالی یقول : "الذین هم فی صلاتهم خاشعون "

هرگاه در حال نمازبودی ، بر تو باد به خشوع و توجه كامل به نماز، چون خداوند در قرآن می فرماید: "اهل ایمان كسانی هستند كه در نماز خشوع می ورزند".

( فروع كافی ، ج 3، ص .300 میزان الحكمه ، ج 5، ص .379 بحار الانوار، ج ,84 ص ,84 ص 260 )

 

خشوع چیست ؟

پیامبر (ص ) : ما الخشوع ؟ قال : التواضع فی الصلاة و ان یقبل العبد بقلبه كله علی ربه ...

از پیامبر اكرم (ص ) سؤال شد: خشوع چیست ؟ فرمود:فروتنی و خاكساری در نماز و این كه بنده با تمام قلبش به سوی خدا برود...

( بحار الانوار، ج ,84 ص 264 )



نماز و حضور قلب
پیامبر (ص ) : لیس لك من صلاتك الا ما احضرت فیه قلبك

نیست برای تو از نماز، مگر قلب تو در حال نماز باشد.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 259 )

 

چهار بخش نماز

پیامبر (ص ) : بنیت الصلوة علی اربعة اسهم سهم منهااسباغ الوضوء، و سهم منها الركوع و سهم منها السجود و سهم منها الخشوع

نماز برچهار بخش بنا شد: 1- گرفتن وضوی كامل . 2- ركوع . 3- سجود. 4- خشوع .

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 265 )

 

حضور در عبادت

پیامبر (ص ) : اعبد الله كأنك تراه فان كنت لا تراه فانه یراك

عبادت كن خداوند تعالی را، چنانچه گویا او را می بینی ، و اگر تو او رانمی بینی او تو را می بیند.

( نهج الفصاحه ، ص .65 سر الصلوة ، ص .26 مكارم الاخلاق ، ص 459 )

 

حضور قلب

پیامبر (ص ) :اذا قام العبد الی الصلوة فكان هواه و قلبه الی الله تعالی انصرف كیوم ولدته امه

هنگامی كه انسان برای نماز می ایستد، اگر همه توجه اش و قلبش به سوی خدا باشد، در حالی نمازش تمام می شود، كه مثل روزی است كه پاك به دنیا آمده .

( محجة البیضاء، ج 1، ص 382 )

 

محبت خداوند و محبت مؤمنین در دل

امام صادق (ع ) : لیس من مؤمن یقبل بقلبه فی صلوته الی الله الا اقبل الله الیه بوجهه و اقبل بقلوب المؤمنین الیه بالمحبة له بعد حب الله - عز و جل - ایاه

مومنی نیست كه در نمازش با حضورقلب به خداوند توجه كند، مگر این كه خداوند به او رو می كند، و بعد از محبت خداوند عز و جل در دل ، قلوب مومنین را به سوی او متوجه می كند.

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 265 )

 

آخرین نماز

پیامبر (ص ) : صل صلوة مودع تری انك لا تصلی بعد ما صلوة ابدا

آنچنان نماز بگزار كه گویی آخرین نماز توست و دیگر هرگز نمازی نخواهی خواند.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 264 )

 

نماز و تفكر

پیامبر (ص ) :ركعتان مقتصدتان فی تفكر خیر من قیام لیلة والقلب لاه

دو ركعت نماز همراه با تفكر و حضور قلب ارزشمندتر از یك شب زنده داری با دل سرگردان و بدون توجه است .

( میزان الحكمه ، ج 5، ص .390 بحار الانوار، ج ,74 ص .82 مكارم الاخلاق ، ص 465 )



مانع خشوع
پیامبر (ص ) :رای النبی - صلی الله علیه و اله - رجلا یعبث بلحیته فی صلاته فقال : "اما انه لو خشع قلبه لخشعت جوارحه "

پیامبر اكرم (ص )دیدند مردی در حال نماز با ریش خود بازی می كند، فرمودند: "اگر قلب او خشوع می داشت قطعا همه اعضایش نیز خاشع می بود".

( میزان الحكمه ، ج 5، ص .386 بحار الانوار، ج ,84 ص 228 )

 

دو ركعت با حضور قلب

پیامبر (ص ) :من صلی ركعتین و لم یحدث فیهمانفسه بشی ء من امور الدنیا غفر الله له ذنوبه

كسی كه دو ركعت نماز بخواند و درآن دو ركعت ، قلب خود را به چیزی از امور دنیا مشغول نكند، خداوند گناهانش رامی آمرزد.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 249 )

 

عارف به حق نماز

امام علی (ع ) :من اتی الصلاة عارفا بحقها غفر الله له

كسی كه نماز به جا آورد در حالی كه عارف به حق آن باشد، خداوند او را می آمرزد.

( بحار الانوار، ج ,82 ص .207 تحف العقول ، ص 117 )

 

نماز با توجه

پیامبر (ص ) : ركعة من عالم بالله خیر من الف ركعة من متجاهل

یك ركعت نماز كسی كه متوجه خدا باشد، بهتر از هزار ركعت كسی است

كه از خدا غافل باشد.

( نهج الفصاحه ، ص 350 )

 

فقط یاد خدا در حال نماز

پیامبر (ص ) :من صلی صلوة لا یذكر فیها شیئا من امر الدنیا، لا یسئل الله شیئا، الا اعطاه

كسی كه نماز می خواند، در حال نماز هیچ چیز از امور دنیایی به یادش نیاید (فقط خداوند در نظرش باشد)، در این صورت هرچیزی از خداوند بخواهد، به او عطا می كند.

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 265 )

 

سه بار غافل شدن در نماز

امام صادق (ع ) : اذا قام العبد الی الصلاة اقبل الله - عز و جل - علیه بوجهه فلا یزال مقبلا علیه حتی یلتفت ثلاث مرات فاذاالتفت ثلاث مرات اعرض عنه

وقتی بنده به نماز ایستاد خداوند متعال به او توجه می كند و توجهش را از او قطع نمی كند تا موقعی كه سه مرتبه از یاد خدا غافل گردد،در این هنگام خداوند سبحان نیز از او اعراض خواهد كرد.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 241 )

 

لازمه غرق در نماز شناخت كامل خداوند است

امام سجاد (ع ) : قلت لابی عبد الله - علیه السلام - : انی رایت علی بن الحسین اذا قام الی الصلوة غشی لونه لون اخر، فقال لی : والله ان علی بن الحسین كان یعرف الذی یقوم بین یدیه

امام سجاد (ع ) را دیدم كه هنگامی كه به نماز ایستاد، چهره اش را رنگی دیگر پوشاند.امام صادق (ع ) به من فرمود: "به خدا قسم ، علی بن الحسین (ع ) كسی را كه برای اونماز می كرد، می شناخت ".

( علل الشرایع ، ص ,88 به نقل از وسائل الشیعه ، ج 4،ص 685 )



آن مقدار از نماز بالا می رود
امام صادق (ع ) :ان العبد لترفع له من صلاته نصفها او ثلثها او ربعها او خمسها و ما یرفع له الا ما اقبل علیه بقلبه ...

همانااز نماز بنده نصفش یا یك سوم ، یا یك چهارم ، یا یك پنجم برای او بالا می رود، وآن مقداری كه از نماز حضور قلب داشته باشد، بالا می رود...

( بحار الانوار، ج ,84 ص 238 )



توجه به نماز
پیامبر (ص ) :ان العبد لیصلی الصلاة لا یكتب له سدسها و لاعشرها، و انما یكتب للعبد من صلاته ما عقل منها

به درستی بنده نماز می خواندبرای او، نه یك ششم آن و نه یك دهم آن نوشته نمی شود، جز این نیست كه برای بنده از نمازش آن مقدار نوشته می شود كه به آن توجه كرده است .

( بحار الانوار، ج ,84 ص .237 اصول وافی ، ج 2، ص 105 )

 

علی (ع ) و هدیه پیامبر (ص )

پیامبر (ص ) :اهدی الی رسول الله - صلی الله علیه و اله - ناقتان عظیمتان ، فجعل احدیهمالمن یصلی ركعتین لا یهم فیهما بشی ء من امر الدنیا و لم یجبه احد سوی علی - علیه السلام - فاعطاه كلتیهما

از ابن عباس نقل شده كه گفت : به پیامبر (ص ) دو شتر هدیه دادند، پیامبر(ص ) یكی از این دوشتر را هدیه قرار داد برای كسی كه دو ركعت نماز به جای آورد و چیزی از امور دنیارا به خاطر نیاورد و به فكر چیزی از دنیانیفتد. كسی به پیامبر (ص ) پاسخ مثبت نداد (یعنی كسی چنین نمازی را كه درآن هیچ به فكر دنیا و مافیها نیفتد، نخواند)بجز حضرت علی (ع ) كه پاسخ مثبت داد. پیامبر (ص ) هر دو شتر را به علی (ع )مرحمت فرمود.

( بحار الانوار، ج ,41 ص 18 )

 

نماز با تفكر

پیامبر (ص ) :ركعتان خفیفتان فی تفكر خیر من قیام لیلة

دو ركعت نماز سبك ، در صورتی كه همراه با تفكر و اندیشه باشد، بهتر از عبادت سراسر یك شب است .

( بحار الانوار، ج ,84 ص .240 میزان الحكمه ، ج 5، ص 391 )

 

طلب خیر به وسیله نماز

امام صادق (ع ) :من توضأ فاحسن الوضوء ثم صلی ركعتین فاتم ركوعها و سجودها ثم جلس فاثنی علی الله و صلی علی رسول الله - صلی الله علیه و اله - ثم سأل الله حاجته ، فقد طلب الخیر من مظانه و من طلب الخیرمن مظانه لم یخب "

هر كس وضوی خوب بگیرد و دو ركعت نماز با ركوع و سجود كامل به جای آورد و با خدای خود خلوت كند و بر رسول خدا (ص ) درود فرستد،سپس حاجت خود را از خدا درخواست نماید، به تحقیق كه در زمان مناسبش درخواست كرده و هركس چنین نماید، هرگز ناامید وناموفق نخواهد بود.

( بحار الانوار، ج ,85 ص 324 )

 

حالت خشوع در نماز

پیامبر (ص ) :خیاركم الینكم مناكب فی الصلوة

بهترین شما كسی است كه شانه هایش در نماز افتاده تر باشد.

( بحار، ج ,84 ص 262 )


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نویسنده مطلب: سید مهدی حسینی
آخرین مطالب

\