اسرار تاکید مسواک زدن قبل از نماز
ابزار ساخت کد منوی آبشاری ابزار ساخت کد منوی آبشاری

نـــــــــــــمــــــاز
اهمیت به نماز و فضایل آن

سرّ باطنی مسواك زدن قبل از وضو این است كه مجرای ذكر خداوند منان پاك باشد، زیرا دهان مجرای قرآن است و اگر آلوده بود، خواندن نماز كه قسمت عمده آن قرآن است، اثر كافی را نمی‌بخشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیین مقدس اسلام آن چنان برای مسواك زدن ارزش قائل است كه پیامبر گرامی اسلام آن را سنت انبیاء الهی دانسته‌اند «السّواك من سُنن المرسلین» و حتی به صورت امر به معروف به مؤمنینی كه از این سنت نبوی غفلت می‌ورزند، هشدار می‌دهد . اینكه قبل از وضو دستور به مسواك زدن داده شده است و چه اسرار باطنی در آن نهفته است، واحد پرسش و پاسخ مركز تخصصی نماز این گونه بیان می‌كند: مسواك نماد پاك كردن ظاهر و باطن دهان می‌باشد، سر ظاهری مسواك این است كه اگر پسماند غذا در دهان باقی مانده است، خارج شود و دهان هنگام ذكر تمیز باشد. در هنگام نماز دهان خوشبو باشد تا موجب اذیت خود و دیگران هنگام قرائت نشود، رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود «راه قرآن را پاك نگاهدارید»، گفتند «ای رسول خدا! راه قرآن چیست؟»، فرمود «دهان شما»، گفتند «به چه پاك كنیم؟»، فرمود «با مسواك زدن»[i] آن قدر مسواك برای نماز مهم است كه پیامبر اكرم (ص) فرمودند «لا ان اشق على امتى ، لامرتهم بالسواك مع كل صلوه»، «اگر بر امت من سخت و دشوار نبود، هر آیینه به آنها دستور مى‌دادم كه با هر نماز مسواك بزنند»،[ii]
در مورد زیاد شدن ثواب نماز با مسواك فرمودند «ركعتین بسواك، احب الى الله - عزوجل - من سبعین ركعه بغیر سواك »؛ «دو ركعت نماز با دندان‌هاى مسواك زده، نزد خداوند از هفتاد ركعت نماز بدون مسواك بهتر است».[iii]
سر باطنی این عمل این است كه مجرای ذكر خداوند منان پاك و تمییز باشد، زیرا دهان مجرای قرآن است و اگر آلوده بود، خواندن نماز كه قسمت عمده آن قرآن است، اثر كافی را نمی‌بخشد، چرا كه اگر آب زلال را از نهر كثیف و لایروبی نشده بگذرانید، هر چند آب تمیز باشد، تیره می‌شود، لذا بنده‌ای كه در مقابل خالق خود برای لحظاتی به فیض حضور می‌رسد، شایسته است همه اعضا و جوارحش حتی دهانش كه مجرای ذكر نورانی است، پاك و تمیز باشد.

پی‌نوشت‌ها:
 
[i] قال رسول الله(ص): نظِفّوا طریق القرآن.قیل: یا رسول الله و ما طریقُ القرآنِ؟قال: افواهكم. قیل: بماذا؟قال: بالسوّاك.» بحار ج921 ص 213
 [ii] (میزان الحكمه، ج 4، ص 597)
 [iii] (سفینه البحار، ج 1، ص 675)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نویسنده مطلب: سید مهدی حسینی
آخرین مطالب

\