احادیث نماز (سری سوم)
ابزار ساخت کد منوی آبشاری ابزار ساخت کد منوی آبشاری

نـــــــــــــمــــــاز
اهمیت به نماز و فضایل آن

فریاد ابلیس از نمازگزار

امام علی (ع ) : ان العبد اذا سجد نادی ابلیس :یا ویله اطاع و عصیت و سجد و ابیت

وقتی كه بنده ای سجده كرد، ابلیس فریادمی زند وای بر من ! او اطاعت كرد، ولی من معصیت كردم ، او سجده كرد و من از این عمل سرباز زدم .

( بحار الانور، ج ,82 ص 233 )

 

نماز، بهترین عبادت

امام رضا (ع ) : ان الصلواة افضل العبادة لله

همانا، نماز، بهترین عبادت برای خداست .

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 50 )

 

نماز، نیكوترین صورت خلق

امام رضا (ع ) : ان الصلوة احسن صورة خلقها الله

به درستی نماز نیكوترین صورتی است كه خدا آن را خلق كرد.

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 50 )

 

سفارش اكید برای نماز

امام علی (ع ) : فیما اوصی به امیرالمؤمنین - علیه السلام - عند وفاته : الصلوة ، الصلوة ، الصلوة

در آن چیزی كه امیرالمومنین (ع ) هنگام وفات وصیت كرد، این بود: نماز، نماز، نماز.

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 173 )

 

ارزش نماز

امام صادق (ع ) : اذا قام المصلی الی الصلاة ، نزلت علیه الرحمة من اعنان السماء الی اعنان الارض و حفت به الملائكة و ناداه ملك لو یعلم هذاالمصلی ما فی الصلاة ما انفتل

هنگامی كه انسان به نماز ایستاد، رحمت خدا ازآسمان بر او نازل می شود و ملائكه اطرافش را احاطه می كنند و فرشته ای می گوید: اگراین نمازگزار ارزش نماز را می دانست هیچ گاه از نماز منصرف نمی شد.

( اصول كافی ، ج 3، ص 265 )

 

علامت عامل دین

امام صادق (ع ) : قال لقمان لابنه : لكل شی ء علامة یعرف بهاو یشهد علیها و ان للدین ثلاث علامات : العلم و الایمان و العمل به ، (الی ان قال ) وللعامل ثلاث علامات الصلوة و الصیام و الزكوة

حضرت لقمان به فرزندانش فرمود:برای هر چیزی علامتی است كه به وسیله آن علامت شناخته می شود و به او شهادت داده می شود، به درستی كه برای دین سه علامت است : 1- علم ، 2- ایمان ، 3- عمل به ایمان تا آنجا كه فرمود: برای عامل به دین سه علامت است : 1-نماز، 2- روزه ، 3- زكات .

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 183 )

 

باقیات صالحات

امام صادق (ع ) : سئلت ابا عبدالله - علیه السلام - عن الباقیات الصالحات ، فقال : هی الصلواة فحافظوا علیها

(ادریس قمی می گوید:) ازامام صادق (ع ) در مورد كارهای نیك ماندگار سؤال كردم ، امام فرمود: آن نماز است ،پس محافظت بر نماز كنید.

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 172 )

 

برتری نماز

امام صادق (ع ) : اما انه لیس شی ء افضل من الحج الا الصلاة

به درستی كه هیچ عملی بالاتر از حج نیست ، مگر نماز.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 26 )

 

نماز، عطیه الهی

امام رضا (ع ) : (الصلوة ) صلة الله للعبد بالرحمة

نمازعطیه و احسانی است از طرف خداوند برای بنده ، كه از راه رحمت و عنایت بخشنده است .

( بحار الانوار، ج ,84 ص 246 )

 

نماز، نشانه دین

امام علی (ع ) : واقام الصلاة فاتها الملة

بر پا داشتن نماز، نشانه اصلی دین است .

( نهج البلاغه ، خطبه 110 )

 

اولین سؤال از انسان

پیامبر (ص ) : اول ما یسالون عنه الصلوات الخمس

اولین چیزی كه از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .

( كنز العال ، ج 7، حدیث 18859 )

 

نور نماز

پیامبر (ص ) : الصلاة نور

نماز، روشنی است .

( میزان الحكمه ، ج ,10 ص 234 )

 

زیادی خواب ، سبب قلت نماز

حضرت عیسی (ع ) : یا بنی اسرائیل لا تكثرواالاكل فانه من اكثر الاكل اكثر النوم و من اكثر النوم اقل الصلاة و من اقل الصلاة كتب من الغافلین

ای بنی اسرائیل در خوردن زیاده روی نكنید، همانا محصول زیادخوردن بسیار خوابیدن است و هر كس بسیار بخوابد، نماز و عبادتش كم خواهد بود وآنگاه در زمره غافلان به شمار خواهد آمد.

( تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ص 38 )

 

تاثیر زیاد سجده كردن

پیامبر (ص ) : ادع الله ان یدخلنی الجنة ، فقال :اعنی بكثرة السجود

مردی به حضور پیامبر اسلام (ص ) آمد و عرض كرد: دعا كن خدامرا به

بهشت داخل كند، فرمود: مرا با زیادی سجده كردن همراهی كن .

( وسائل الشیعه ، ج ,30 ص 30 )

 

دور كعت نماز و بخشش گناهان

امام صادق (ع ) : من صلی ركعتین یعلم مایقول فیهما انصرف و لیس بینه و بین الله - عز وجل - ذنب الا غفره له

هر كس دو ركعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، در حالی كه میان اوو میان خدای عز و جل گناهی نیست ، مگر اینكه خداوند برای او می بخشاید.

( بحار الانوار، ج ,84 ص .240 اصول وافی ، ج 2، ص 100 )

 

وسیله سنجش

پیامبر (ص ) : الصلواة میزان

نماز وسیله سنجش است .

( پرتوی از اسرار نماز، ص 80 )

 

نماز در سفر

امام علی (ع ) :لایخرج فی سفر یخاف فیه علی دینه و صلاته

درسفری كه می ترسید بر دینتان و نمازتان خارج نشوید.

( بحار الانوار، ج ,10 ص .108 میزان الحكمه ، ج 4، ص 475 )

 

چهار نیاز شیعه

امام كاظم (ع ) : لاتستغنی شیعتتا عن اربع : خمرة یصلی علیها، و خاتم یتختم به و سواك یستاك به و سبحة من طین قبر ابی عبدالله -علیه السلام -

پیروان ما از چهار چیز بی نیاز نیستند:1- سجاده ای كه بر روی آن نماز خوانده شود.2- انگشتری كه در انگشت باشد.3- مسواكی كه با آن دندانها را مسواك كنند.4- و تسبیحی از خاك مرقد امام حسین (ع ).

( تهذیب الاحكام ، ج 6، ص 75 )


امتحان شیعه از طریق نماز

امام صادق (ع ) : امتحنوا شیعتنا عند ثلاث : عندمواقیت الصلاة كیف محافظتهم علیها، و عند سرارهم كیف حفظهم لها عند عدونا والی اموالهم كیف مواساتهم لاخوانهم فیها

شیعیان ما و پیروان ما را به سه مساله امتحان كنید:1- اهمیت به اوقات نماز، كه آیا اول وقت نماز را برپا می دارند یا خیر؟2 - حفظ اسرار، یعنی در حفظ اسرار و مسائل محرمانه كوشا هستند یا خیر؟3 - و از حیث توانمندیهای مالی ، یعنی آیا در مال خودبرای برادران دینی سهمی قائلند و دست آنها را می گیرند یا خیر؟

( خصال صدوق ، ج 1، ص 103 )



جایگاه والای نماز
امام علی (ع ) : ا اهمنی ذب امهلت بعده حتی اصلی ركعتین ، و اسال الله العافیة

از آن گناه پروایی ندارم كه پس از آن فرصت یابم دو ركعت نماز گزارم و ازخدا عافیت و سلامتی بطلبم .

( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 1230 )

 

نماز نگهبان الهی

امام صادق (ع ) : ان الصلوة حجزة الله فی الارض

همانانماز نگهبان الهی در زمین است .

( بحار الانور، ج ,78 ص 199 )


محبوبترین اعمال

پیامبر (ص ) : ان احب الاعمال الی الله - عزوجل - الصلاة و البر و الجهاد

همانا، محبوبترین اعمال در نزد خداوند: نماز، نیكی كردن و جهاددر راه خداست .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 27 )

 

نماز مستحبی در خفا

پیامبر (ص ) :صلاة الرجل تطوعا حیث لایراه الناس تعدل صلاته علی اعین الناس خمسا و عشرین

نماز مرد كه داوطلبانه و مستحبی درجایی كه مردم او را نبینند به جا آورد، برابر بیست و پنج نماز است كه در برابرچشم مردم انجام دهد.

( نهج الفصاحه ، م ,1848 ص 391 )

 

عامل علو درجه

پیامبر (ص ) : بالصلاة یبلغ العبد الی الدرجة العلیاء لان الصلاة تسبیح و تهلیل و تحمید و تكبیر و تمجید و تقدیس و قول و دعوة

به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتكبیر و تمجید و تقدیس الهی است ، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد.

( بحار الانوار، ج ,82 ص .232 جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 22 )

 

خواب با علم

پیامبر (ص ) :نوم علی علم خیر من صلاة علی جهل

خواب باعلم بهتر از نماز با جهل است .

( نهج الفصاحه ، م ,3140 ص 633 )

 

اجر نماز، پس از مرگ

پیامبر (ص) : الصلاة انس فی قبره و فراش تحت جنبه و جواب لمنكر و نكیر

نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فراش نیكو در زیرش ،و پاسخ نمازگزار برای نكیر و منكر می باشد.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )

 

زاد و توشه مؤمن

پیامبر (ص ) :الصلاة زاد للمؤمن من الدنیا الی الاخرة

نماز زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت می باشد.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )

 

عوامل رستگاری

امام صادق (ع ) : المنجیات : اطعام الطعام و افشاء السلام والصلاة باللیل و الناس نیام

عوامل رستگاری : اطعام كردن ، آشكارا سلام كردن ، نمازشب خواندن در

حالی كه مردم آرمیده اند.

( محاسن البرقی ، ص 387 )

 

موجب اجابت دعا

پیامبر (ص ) : الصلاة اجابة للدعاء و قبول للاعمال

نمازموجب اجابت دعا و قبولی اعمال است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 1 )

 

سلاح مؤمن

پیامبر (ص ) : الصلاة سلاح علی الكافر

نماز سلاح مؤمن علیه كافراست .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 56و 231 )

 

نماز وسیله تقرب به خدا

امام علی (ع ) : الصلوة قربان كل تقی

نمازخواندن وسیله نزدیكی به خدا است برای هر شخص پرهیزكار.

( میزان الحكمه ، ج 5،ص ,367 بحار الانوار، ج ,10 ص .99 من لایحضره الفقیه ، ج 1، ص ,56 ح 16 )

 

نماز، شست و شو در چشمه زلال

پیامبر (ص ) : مثل الصوات الخمس كمثل نهرجار عذب علی باب احدكم یغتسل فیه كل یوم خمس مرات فما یبقی ذالك من الدنس

نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند كه بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.

( كنز العمال ، ج 7، ص ,291 حدیث 18931 )



نگاه شیطان بر نمازگزار
امام علی (ع ) :اذا قام الرجل الی الصلاة اقبل الیه ابلیس ینظر الیه حسدا لما یری من رحمة الله التی تغشاء

هنگامی كه كسی به نماز برمی خیزد، شیطان می آید و به نظر حسادت به او نگاه می كند، زیرا می بیند كه رحمت خدا او را فرا گرفته است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 207 )

 

بركات نماز

امام علی (ع ) :ان الانسان اذا كان فی الصلاة ، فان جسده وثیابه و كل شی ء حوله یسبح

هنگامی كه انسان در حال نماز است ، اندام و جامه اوو هر چه پیرامون اوست ، خدا را تسبیح می گویند.

( میزان الحكمه ، ج 5، ص .377بحار الانوار، ج ,82ص .213 علل الشرایع ، ج 1، ص 237 )



سیاه شدن چهره شیطان
پیامبر (ص ) : الصلوة تسود وجه الشیطان

نماز چهره شیطان را سیاه می كند.

( نهج الفصاحه ، ص 396 )

 

نماز، دژ محكم در مقابل شیطان

امام علی (ع ) : الصلوة حصن من سطوات الشیطان

نماز قلعه و دژ محكمی است كه نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.

( غررالحكم ، ص .56 میزان الحكمة ، ج 5، ص 367 )

 

سازندگی نماز

پیامبر (ص ) : لاصلوة لمن یطع الصلوة ، و طاعه الصلوة ان تنهی عن الفحشاء و المنكر

كسی كه مطیع نماز نباشد، نمازش كامل نیست و اطاعت ازنماز همان دوری از فحشاء و منكر است . (نمازی نیست برای كسی كه اطاعت و پیروی از نماز نكند. سپس پیامبر (ص ) می افزاید: طاعت و پیروی از نماز به این است كه نماز

او را از فحشاء و منكرات وزشتیها باز دارد.)

( بحار الانوار، ج ,82 ص 198 )

 

كمك ملائكه به نمازگزار هنگام مرگ

امام صادق (ع ) : ان ملك الموت یدفع الشیطان عن المحافظ علی الصلاة و یلقنه شهادة ان لا اله الله و ان محمدا رسول الله فی تلك الحالة العظمیة

همانا "ملك الموت " شیطان را در دم مرگ از كسی كه حافظ نماز است ، دور می كند و شهادت بر وحدانیت خدا و رسالت رسول خدا (ص ) رادر هنگام هولناك مرگ به او تلقین می كند (توفیق شهادتین پیدا می كند).

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 19 )

 

گناه زدایی نماز

امام علی (ع ) : و انها لتحت الذنوب حت الورق

نمازگناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو می ریزد.

( نهج البلاغه ، خطبه 199 )

 

پاداش نماز

پیامبر (ص ) : قال الله تعالی : افترضت علی امتك خمس صلوات و عهدت عندی عهدا انه من حافظ علیهن لوقتهن ادخلته الجنة و من لم یحافظعلیهن فلا عهد له عندی

خداوند متعال فرمود: نمازهای پنج گانه را بر امت توواجب كردم و با خود پیمان بستم كه هر كس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد، اورا به بهشت داخل نمایم ، و كسی كه مراقب آنها نباشد من تعهدی نسبت به او ندارم .

( كنز العمال ، ج 7، ص ,279 حدیث 18872 )



راهیابی به درگاه خداوند
پیامبر (ص ) : ا اباذر! مادمت فی الصلاة فانك تقرع باب الملك الجبار و من یكثر قرع باب الملك فانه یفتح له

ای ابوذر! تاهنگامی كه در نماز هستی درب خانه ملك جبار را می كوبی ، و هر كس درب خانه ملك را بسیار بكوبد، به رویش باز می شود.

( بحار الانوار، ج ,77 ص .80 میزان الحكمة ، ج 5، ص 377 )



نماز، عامل شكست شیطان
امام مهدی (ع ) : ما ارغم انف الشیطان بشی ء مثل الصلاة فصلها و ارغم انف الشیطان

هیچ چیز مثل نماز بینی شیطان را به خاك نمی مالد و او را خوار نمی كند، پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاك بمال .

( بحار الانوار، ج ,53 ص 182 )

 

نماز رحمت الهی

امام علی (ع ) : لو یعلم المصلی ما یغشاه من الرحمة لمارفع رأسه من السجود

اگر نماز گزار بداند كه چقدر از رحمت (خداوند تعالی ) او رافرا گرفته است ، سرش را از سجده بر نمی دارد.

( غرر الحكم ، ص 261 )

 

نماز، عامل دوری شیطان

پیامبر (ص ) : لا یزال الشیطان یرعب من بنی ادم حافظ علی الصلوات الخمس فاذا ضیعهن تجرء علیه و اوقعه فی العظائم

شیطان پیوسته از فرزندان آدم در وحشت و هراس است تا آنگاه كه نمازهایش را به دقت و با شرایطو آداب می خواند. پس اگر نماز را ضایع نموده (و در وقت مقرر آن به جا نیاورد)، شیطان بر او چیره می شود و او را در گناهان كبیره می اندازد و وی راگرفتارمی كند.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 202 )



نماز و باران رحمت
امام علی (ع ) : الصلوة تنزل الرحمة

نماز رحمت الهی را نازل می كند.

( غرر الحكم ، ص .52 میزان الحكمة ، ج 5، ص 367 )

 

اعمال ، تابع نماز

امام علی (ع ) :و اعلم ان كل شی ء من عملك تبع لصلاتك

بدان كه تمام اعمالت تابع نمازت خواهند بود.

( نهج البلاغه ، نامه 27 )

 

بی بهره از نماز

پیامبر (ص ) : من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنكر لم تزده من الله الا بعدا

هر كس كه نمازش او را از فحشاء و منكر باز ندارد، هیچ بهره ای از نماز جز دوری از خدا حاصل نكرده است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص .198 شهاب الاخبار، ص 215 )

 

كبر زدایی نماز

حضرت فاطمه زهرا (س ) : (جعل الله ) الصلاة تنزیها لكم عن الكبر

خداوند نماز را جهت دوری شما از كبر و خود پسندی مقرر فرمود.

( اعیان الشیعه ، ج 1، ص 316 )

 

نماز، خانه اخلاص

امام باقر (ع ) : الصلاة بیت الاخلاص

نماز (حقیقی وكامل ) جایگاه و خانه اخلاص است .

( میزان الحكمة ، ج 5، ص .375 بحار الانوار، ج ,78 ص 183 )

 

نجوای نمازگزار

حدیث قدسی : یقول الله تعالی : المصلی یناجینی

نمازگزار(هنگام خواندن نماز با من ) نجوا می كند.

( كلمة الله ، ص 255 )

 

نماز و شست و شوی گناهان

پیامبر (ص ) :لو كان علی باب دار احدكم نهر واغتسل فی كل یوم منه خمس مرات اكان یبقی فی جسده من الدرن شی ء؟ قلت : لا. قال :فان مثل الصلاة كمثل النهر الجاری كلما صلی صلاة كفرت ما بینهما من الذنوب

- اگر باشد در كنار خانه شما نهری و در آن روز پنج نوبت خود را شست و شو دهید،آیا در بدن شما چیزی از آلودگیها می ماند؟- هرگز! (انسان از آلودگی پاك می شود).- نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است كه هرگاه بر پا می شود گناهان را می شوید وازبین می برد.

( وسائل الشیعه ، ج 2، ص 7 )



نماز، وسیله شفا
پیامبر (ص ) : قم فصل فان فی الصلوة شفاء

بر خیز نمازبه جا آور! پس همانا در نماز شفا است .

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 28 )


كفاره گناه

پیامبر (ص ) : الصلوة كفارة الخطایا ثم قرأ: "ان الحسنات یذهبن السیئات "

نماز كفاره گناهان می باشد. سپس آن حضرت این آیه را خواند كه :"حسنات سیئات را از بین می برد".

( تفسیر ابوالفتوح رازی ، ج 1، ص 248 )

 

تأثیر دو ركعت نماز مقبول

امام صادق (ع ) : من قبل الله منه صلاة واحدة لم یعذبه

اگر خداوند از كسی دو ركعت نمازش را قبول كند، او را عذاب نمی كند.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 22 )

 

وسیله راندن شیطان

امام علی (ع ) :الصلوة حصن الرحمن و مدحرة الشیطان

نماز قلعه خدای بسیار مهربان ، و وسیله ای برای دور كردن شیطان است .

( غرر الحكم ، ج 2، ص ,166 چاپ دانشگاه )

 

نورانیت منزل

پیامبر (ص ) : نوروا منازلكم بالصلاة و قرائة القران

به خانه هایتان با خواندن نماز، و قرائت قرآن ، نورانیت ببخشید.

( كنز العمال ، ج ,15 ص ,392 حدیث 41518 )

 

نماز وسیله خاموشی آتشها

پیامبر (ص ) : ما من صلاة یحضر وقتها الا نادی ملك بین یدی الناس : ایها الناس ! قوموا الی نیرانكم التی اوقدتموها علی ظهوركم فاطفئوها بصلاتكم

هیچ نمازی نیست مگر این كه چون وقت آن فرا می رسد فرشته ای درپیش روی مردمان ندا می كند: ای مردم ! برخیزید به سوی آتشی كه بر پشت خودافروخته اید، تا آن را با نماز خویش خاموش كنید.

( محجة البیضاء، ج 1، ص 339 )

 

مونس نمازگزار در قبر

پیامبر (ص ) : ان الصلاة تأتی الی المیت فی قبره بصورة شخص انور اللون یونسه فی قبره و یدفع عنه اهوال البرزخ

نماز به صورت انسانی سفید چهره وارد قبر میت شده و با او انس می گیرد و وحشتهای برزخ را از اوبرطرف می كند.

( لآلی الاخبار، ج 4، ص 1. الحكم الزاهره ، ص 283 )

 

تأثیر انتظار نماز

امام صادق (ع ) : من اقام فی مسجد بعد صلوته انتظارللصلوة فهو ضیف الله و حق علی الله ان یكرم ضیفه

كسی كه بعد از هر نماز درمسجد بایستد، در حالی كه انتظار نماز بعدی را می كشد، پس او مهمان خداست ، و برخداست كه مهمانش را اكرام كند.

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 78 )


شهادت زمین در قیامت

پیامبر (ص ) : ما من رجل یجعل جبهته فی بقعة من بقاع الارض الا شهدت له بها یوم القیامة

هر انسانی كه پیشانی خود را برای سجده بر قطعه ای از زمین بگذارد، آن زمین

در روز قیامت به نفع او شهادت خواهد داد.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص .474 مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 175 )


نماز، وسیله تقرب بنده

امام رضا (ع ) : (الصلوة ) طلب الوصال الی الله من العبد

(نماز) مطالبه وصال و تقرب بنده به سوی خداوند است .

( بحار الانوار، ج ,84 ص 264 )

 

رفع بلا به وسیله نماز گزار

امام صادق (ع ) :ان الله یدفع بمن یصلی من شیعتنا عمن لا یصلی من شیعتنا و لو اجمعوا علی ترك الصلوة لهلكوا

همانا خداوندبه وسیله شیعیانی كه نماز به جا می آورند، از شیعیان بی نماز (بلا) را دفع می كند،ولی اگر همه تارك نماز بودند، هر آینه همه هلاك می شدند.

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 184 )

 

نماز ناظر بر اعمال

پیامبر (ص ) :

الصلوة تنظر و لا تنظر بها

برای نمازباید انتظار كشید ولی نماز را معطل كار دیگر نباید كرد.

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 183 )


توجه خدا به نمازگزار

پیامبر (ص ) :

اذا اقام العبد المؤمن فی صلاته نظرالله - عز و جل - الیه

وقتی كه بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان به اونظر می كند.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 21 )

 

تقرب به وسیله نماز

امام علی (ع ) : تعاهدوا امر الصلاة و حافظوا علیها، واستكثروا منه ، و تقربوا بها فانها كانت علی المؤمنین كتابا موقوتا

امر نماز رامراعات كنید و آن را محافظت نمایید و بسیار به جا آورید و با آن به خدا تقرب جویید، زیرا نماز "فریضه ای است كه بر مومنین نوشته شده و وقت آن تعیین گردیده است ".

( نهج البلاغه ، خطبه 199 )

 

عامل ورود بهشت نماز واقعی است

امام صادق (ع ) :ان ربكم لرحیم یشكرالقلیل ، ان العبد لیصلی الركعتین یرید بها وجه الله فیدخله الله به الجنة

هماناپروردگار شما مهربان است ، عمل كم را تقدیر می كند، هر آینه انسان دو ركعت نمازمحض خدا به جای آورد، خداوند به سبب آن نماز، او را وارد بهشت می كند.

( مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 316 )

 

ملاقات پروردگار

امام صادق (ع ) :هذه الصلوات الخمس المفروضات من أقامهن و حافظ علی مواقیتهن لقی الله یوم القیامة

كسی كه این نمازهای پنج گانه را به پا دارد و محافظت از اوقات آن نماید، پروردگار را روز قیامت ملاقات می كند.

( ثواب الاعمال ، ص 70 )

 

تمسك و استعانت از نماز

امام صادق (ع ) :كان علی - علیه السلام - اذااماله امر فزع قام الی الصلاة ثم تلا هذه الایة "واستعینوا بالصبر والصلاة "

شیوه علی (ع ) چنان بود كه چون مشكل مهمی برای او پیش می آمد، به نماز می ایستاد و این آیه را می خواند: "... واستعینوا بالصبر و الصلاة ".

( تفسیر درالمنثور، ج 1، ص 67 )

 

طالب خشنودی خدا

پیامبر (ص ) :لیست الصلاة قیامك وقعودك ، انما الصلاة اخلاصك و ان ترید بها الله وحده

نماز برخاستن و نشستن تو نیست ، جز این نیست كه نماز خالص قرار دادن توست و این كه به آن خشنودی تنها خدا را بخواهی .

( اصول وافی ، ج 2، ص .109 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 325 )

 

نماز و برطرف شدن اندوه

امام صادق (ع ) : ما یمنع احدكم اذا دخل علیه غم من غموم الدنیا ان یتوضأ ثم یدخل المسجد فیركع ركعتین یدعو الله فیهما، اما سمعت الله تعالی یقول : "واستعینوا بالصبر و الصلاة "

چه مانعی دارد كه چون یكی از شماغم و اندوهی از غمهای دنیا بر او درآمد، وضو بگیرد و به مسجد برود و دو ركعت نماز بخواند و برای رفع اندوه خود خدا را بخواند. مگر نشنیده ای كه خدا می فرماید:"واستعینوا بالصبر و الصلاة ".

( مجمع البیان ، ج 1، ص .100 وسائل الشیعه ، ج 5، ص 263 )

 

توجه ملك الموت به نمازگزار

امام باقر (ع ) : ان ملك الموت قال لرسول الله - صلی الله علیه و اله - : ما من اهل بیت مدر و لا شعر فی بر و لا بحر الا وانا اتصفحهم فی كل یوم خمس مرات عند مواقیت الصلاة

همانا، ملك الموت به رسول خدا (ص ) گفت : هیچ اهل خانه ای و صاحب جامه ای در خشكی و دریا نیست ، مگراین كه من در هر روز پنج بار هنگام نماز از آنها می گذرم .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 79 )

 

نماز همراه زكات ، باعث تقرب

امام علی (ع ) : ان الزكاة جعلت مع الصلاة قربانا لاهل الاسلام

همانا زكات همراه نماز مایه تقرب مسلمانان به خداوند است .

( نهج البلاغه ، ص 199 )

 

نشانه قبولی نماز

امام صادق (ع ) :من احب ان یعلم اقبلت صلاته ام لم تقبل فلینظر هل منعته صلاته عن الفحشاءو المنكر فبقدر ما منعته قبلت منه

هركس دوست دارد بداند نمازش قبول شده یا نه ، ببیند كه آیا نمازش او را از گناه و زشتی باز داشته یا نه ؟ پس به هر قدر كه نمازش او را از گناه باز داشته به همان اندازه نمازش قبول شده است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 198 )


رهایی از گرما، با نماز
پیامبر (ص ) : اذا اشتد الحر فابردوا بالصلاة فان الحر من فیح جهنم

هر وقت گرما و شدت آن بر شما سخت گرفت ، توسطنماز آن راخنك كنید، زیرا گرما و حرارت از جوشش جهنم است .

( بحار الانوار، ج ,80 ص 15 )

 

التجا به نماز در سختیها

پیامبر (ص ) : اذا حزنه امر فزع الی الصلاة

شیوه رسول خدا (ص ) چنان بود كه چنانچه مشكلی برای او پیش می آمد، به

نماز پناه می برد و از آن استعانت می جست .

( تفسیر درالمنثور، ج 1، ص 67 )


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نویسنده مطلب: سید مهدی حسینی
آخرین مطالب

\